A Travellerspoint blog

Matka Kambodzaan

Siem Riep, Kambodza

sunny 30 °C

Tervetuloa Kambodzaan! Kaakkois-Aasian sivistyksen keskus tarjoaa sinulle unohtumattomia elämyksiä! Elämys alkaa Kambodzan ja Thaimaan rajalla, josta yksi maan suurimmista valtateistä tuo sinut unohtumattomalla tarmolla kohteeseesi. Tie on yksi maan parhaimmista; tasaisimmilla osuuksilla nopeudet voivat nousta jopa yli 50km/h!

Aikaisen aamuherätyksen jälkeen astuimme taas vaihteeksi bussiin ja suuntasimme tällä kertaa kohti Kambodzaa. Bussimatka sujui varsin normaalisti rajalle saakka, jonka jälkeen vaihdoimme ”minibussiin” (Henkilökuljetukseen tarkoitettu Hiace). Minibussimatkaa en varmasti unohda ikinä.

Kuvittele kauhein, hirvein ja huonoimmassa kunnossa oleva tie, minkä tiedät. Hyvä, nyt kerro se kahdella ja sen jälkeen nosta neljänteen potenssiin. Näin pääset lähelle Thaimaan rajan ja Siam Riepin välisen tien kuntoa. Se, miten siinä pystyy edelleen ajamaan rekoilla ja miten autot ylipäätänsä s
elviää perille asti, on minulle edelleen täysi mysteeri. Siinä tiellä on pinta-alaltaan varmasti enemmän kuoppaa, kuin tasaista. Auton pohja otti maahan kiinni ainakin 20 kertaa matkan aikana ja matka kesti muutenkin Bangkokista yhteensä 15 tuntia. Kambodzan osuus ollen kuitenkin vain 8 tuntia.

Rajan ylitys sujui mutkitta ja pääsimme pian nauttimaan paikallisen bussiaseman viihtyisistä tiloista. Pian tuo kyseinen Hiace kurvasikin pihalle ja sulloimme sen täyteen turisteja. Meidän lisäksi kyydissä oli muutama britti, yksi jenkki ja pari japanilaista. Alkumatka meni vielä asfaltintapaisella, mutta pian se alkoi repeillä ja lopulta olimme hiekkatiellä. Matkaoppaat viihdyttivät meitä opettamalla paikallisen kielen perusteita ja osoittelemalla silloin tällöin paikallisiin nähtävyyksiin. Paikallisesta nähtävyydestä käy melkein mikä vain, minkä löydät ympäriltäsi, sillä juuri mikään ei ole mitään, mitä olisit aikaisemmin nähnyt. Esim. bensa-asemat ovat yksinkertaisuudessaan puuhökkeleitä, jonka pihalta löytyy rivi coca-cola-pulloja täynnä bensaa.

Matkan alettua ihan mukavissa merkeissä, pysähdyimme illalliselle n. 3 tuntia ja 30000 töyssyä myöhemmin. Paikallinen ruokakulttuuri on hyvin samantapainen (ainakin toistaiseksi), kuin Thaimaassa joten tyydyin lautaselliseen riisiä ja sianlihaa. Maksupuoli hoitui dollareilla. Varasin niitä mukaan yllin kyllin, koska täällä ei ole raha-automaatteja (siis koko maassa ei todellakaan ole yhtään Otto-maattia). Tämän jälkeen oppaat ilmoittivat, että matkaa olisi jäljellä vielä kolme tuntia, joten astuimme takaisin Hiaceen.

Matka jatkui, kuten ennenkin, kunnes tuli pimeää. Pimeällä ajamiseen tuli pientä lisähaastetta. Vastaantulevat autot nimittäin harvemmin tajusivat ottaa pitkiä valoja pois päältä, joten omatkin silmät häikäistyivät tasaisin väliajoin. Myös yhden auton kerrallaan kantavat sillat toivat oman vivahteen matkantekoon. Pysähdyimme kerran vielä vessatauolle ja kyseisellä pysäkillä oli valtava lauma paikallisia lapsia myymässä matkamuistoja, sun muuta krääsää. Lapset puhuivat yllättävän hyvää englantia ottaen huomioon, että nuorimmat olivat vasta 8-vuotiaita. No, tämän maan tulevaisuus lienee turismissa, joten parasta onkin, että oppivat englantia pienestä pitäen.

Tauon jälkeen lähdimme viimeiselle 1,5 tunnille säkkipimeään myöhäisiltaan. Matka sujui jälleen niin kuin ennenkin, kunnes jotain odottamatonta tapahtui. Noin 65000. töyssyn kohdalla auton pohja otti vaihteeksi kiinni maahan, auto sammui keskelle tietä, eikä suostunut inahtamaankaan. ”Mikäs tässä”, tuumasin, ”ollaan keskellä Kambodzaa keskellä ei mitään. On pimeää ja auto sanoi sopimuksen irti. Noooooooo...silloin, ku minä olin armeijassa...” Saimme siis ylimääräisen, joskin ei-toivotun tauon ennen kuin tie muuttui taas päällystetyksi kaupungin läheisyydessä. Kuski onnistui, kuin onnistuikin lopulta potkaisemaan moottoria juuri siihen oikeaan kohtaan ja pääsimme jatkamaan matkaa.

Ah sitä autuutta, kun pääsimme autosta viimein ulos ja astuimme mukavan vierasmajan pihalle. 2 dollaria yöltä (halvin tähän mennessä) ja vähintäänkin toisiksi paras huone toistaiseksi. On hyvä tuuletin, jääkaappi, sähköt, suihku, vessa ja jopa TV. Tilaakin on yllin kyllin. Saatuamme tavarat huoneeseen unta ei olisi tarvinnut kauaa odotella. Huomenna lähtisimme tutustumaan Kambodzan mahtaviin temppeleihin koko päiväksi. Edellinen yö jäi todella lyhyeksi, joten päätimme herätä seuraavana päivänä vasta, kun siltä tuntuu. Päätin kuitenkin mennä alakertaan juttelemaan paikallisten kanssa, joka osoittautui ihan mukavaksi rupatteluhetkeksi.

Juttelimme paikan erään työntekijän kanssa pitkään Kambodzan historiasta. Olin jo ehtinyt lukea matkaoppaastani sitä sun tätä 70-luvun kauheuksista, jolloin ”Khmer Rouge”-joukot tappoivat yli 2 miljoonaa siviiliä kambodzassa. Samalla keskustelimme nykypäivän ongelmista ja mainitsin itse mm. tyytyväisyyteni paikallisten asenteeseen turismirikollisuutta kohtaan. Turismirikollisuudella tarkoitan laitonta asekauppaa, huumekauppaa ja lapsiprostituutiota, jotka kaikki kukoistavat tässä maassa. Matkalla tänne näin muutaman kyltin, missä luki joko, että ”We don´t need no weapons anymore” (Emme enää tarvitse aseita) ”Abuse a child here and go to prison in your own country” (Hyväksikäytä lasta täällä, niin kärsit linnatuomio omassa maassasi) ”Throwing litter to the river spoils our water resources” (Joen roskaaminen tuhoaa vesivaramme).

Olin tosiaan positiivisesti yllättynyt paikallisten asenteesta maan ongelmiin. Monissa maissa vastaavat ongelmat lakaistaisiin maton alle, mutta täällä niihin on ihan oikea lähestymistapa. Turistit näkevät heti maahan tultuaan, että paikallisia kyllä kiinnostaa, jos teet jotain typerää. Kambodzalainen linnatuomio tuskin houkuttelee monia.

Ei sillä, on tämä kuitenkin yksi rikollisten luvatuista maista...Ehkä tulevaisuudessa asiat ovat paremmin.

P.S. Joo, tiedän kyllä, että maan virallinen nimi on Kamputsea, mutta se kuulostaa ja näyttää niin uskomattoman typerältä, että kutsun sitä Kambodzaksi, joka lienee sen vanha kirjoitusasu.

Minä, Mette ja Pia Kambodzan bussissa

Posted by Cyykky 12:38 Archived in Cambodia

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Be the first to comment on this entry.

This blog requires you to be a logged in member of Travellerspoint to place comments.

Enter your Travellerspoint login details below

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.